![Francisco Brennand, Sem título [Untitled], 1983](https://artlogic-res.cloudinary.com/w_1600,h_1600,c_limit,f_auto,fl_lossy,q_auto/artlogicstorage/bergaminandgomide/images/view/ae0957a8240860510bde863d74796c93j/gomide-co-francisco-brennand-sem-t-tulo-untitled-1983.jpg)
Francisco Brennand 1927-2019
EN
Not only in Brazilian historiography, but also internationally, Francisco Brennand (1927-2019) left a legacy through a ceramic and pictorial production, dialoguing with themes such as universality, nature, eternity and the origin of life. Mythological themes of Brazilian flora and fauna have also marked the artist's production. His works extend beyond the field of art, crossing human and philosophical issues, becoming one of Brazil's great visual narrators. In transforming the family's old ceramics factory into a temple, Brennand did not seek the beauty and sacred of the Egyptians and Greeks, but the "ugly" as the other face of mystery, affirming the damnation of beauty. Among so many works that are imperfect in baking and rough in finishing, it is possible to perceive the disturbing and dramatic imagery that constantly crosses and evokes the limits of reality and delirium. Working not only with form but also with color, Brennand's murals present terrifying and monstrous creatures along with abstract elements. In other works, it is possible to identify phallic figures in the presentation of totems, with a strongly sexual character.
PT
Não somente na historiografia brasileira, mas também internacional, Francisco Brennand (1927-2019) deixou um legado através de uma produção cerâmica e pictórica, dialogando com temas como a universalidade, a natureza, a eternidade e a origem da vida. Temas mitológicos da flora e fauna brasileira também marcaram a produção do artista. Seus trabalhos se estendem para além do campo da arte, atravessando questões humanas e filosóficas, se tornando um dos grandes narradores visuais do Brasil. Ao transformar a antiga fábrica de cerâmica da família em um templo, Brennand não buscou a beleza e o sagrado dos egípcios e gregos, mas o “feio” como a outra face do mistério, afirmando a danação da beleza. Entre tantas obras imperfeitas no cozimento e rudes no acabamento, é possível perceber o imaginário perturbador e dramático que cruza e evoca constantemente os limites da realidade e do delírio. Trabalhando não só com a forma, mas também com a cor, os murais de Brennand apresentam criaturas aterradoras e monstruosas junto com elementos abstratos. Em outros trabalhos, é possível identificar figuras fálicas na apresentação de totens, com um caráter fortemente sexual.