Lenora de Barros Brasil, 1953
PT
Em 2000, Lenora de Barros expôs no Sesc Pompéia um conjunto de obras que dialogavam com a vanguarda construtivista russa. A artista for convidada pela curadora Angélica de Moraes a estabelecer um diálogo com o intelectual Boris Schnaiderman, numa exposição em que artistas visuais homenageavam outros nomes da cultura brasileira.
Figura extraordinária que migrou da Rússia para o Brasil com sua família em 1924, Boris foi o primeiro professor do curso de letras russas da Universidade de São Paulo e traduziu diversas obras de escritores russos para o português, entre os quais Vladimir Maiakóvski, em colaboração com os poetas concretos Augusto e Haroldo de Campos. Além do próprio Maiakóvski esse grupo de obras de Lenora, intitulado Ping Poemas para Boris, remete a nomes como Rodchenko, Malevich e El Lissitzky.
EN
In 2000, Lenora de Barros exhibited a set of works at Sesc Pompeia that dialogued with the Russian constructivist avant-garde. The artist was invited by the curator Angélica de Moraes to establish a dialog with the intellectual Boris Schnaiderman, in an exhibition in which visual artists paid homage to other names in Brazilian culture.
An extraordinary figure who migrated from Russia to Brazil with his family in 1924, Boris was the first professor of Russian literature at the Universidade de São Paulo and translated several works by Russian writers into Portuguese, including Vladimir Mayakovsky, in collaboration with the concrete poets Augusto and Haroldo de Campos. In addition to Mayakovsky himself, this group of works by Lenora, entitled Ping Poemas para Boris, refers to names such as Rodchenko, Malevich and El Lissitzky.