![Lenora de Barros, Ping-Poem Nº6 (da série Remirando Formas [from the Remirando Formas series]), 2014](https://artlogic-res.cloudinary.com/w_1600,h_1600,c_limit,f_auto,fl_lossy,q_auto/artlogicstorage/bergaminandgomide/images/view/021abebd5b49f1a947abba75e7114abaj/gomide-co-lenora-de-barros-ping-poem-n-6-da-s-rie-remirando-formas-from-the-remirando-formas-series-2014.jpg)
![Lenora de Barros, Ping-Poem Nº6 (da série Remirando Formas [from the Remirando Formas series]), 2014](https://artlogic-res.cloudinary.com/w_1600,h_1600,c_limit,f_auto,fl_lossy,q_auto/artlogicstorage/bergaminandgomide/images/view/852e37135aeba07cd53982d84f5f746bj/gomide-co-lenora-de-barros-ping-poem-n-6-da-s-rie-remirando-formas-from-the-remirando-formas-series-2014.jpg)
Lenora de Barros Brasil, 1953
In 2000, Lenora de Barros was invited to take part in an exhibition in which she was supposed to “honor” Boris Schneidermann, an intellectual of Russian origin who lived in São Paulo, thus bringing her closer to avant-garde groups linked to constructivism, such as the concretist poets. Boris worked with them, translating the main representatives of modern poetry in his country, such as Khlebnikov and Mayakovsky, into Portuguese. Lenora then created an installation made up of pieces constructed with elements from the game of ping pong. The iron hooks and their screws, which were reminiscent of the industrial mechanical universe of the early 20th century, were well suited to the references of Russian Suprematism, which influenced the local artistic avant-gardes.
[PT]
No ano 2000, Lenora de Barros foi convidada a participar de uma exposição na qual ela deveria, de alguma forma, prestar uma homenagem a Boris Schneidermann, intelectual de origem russa radicado em São Paulo, aproximando-se assim a grupos de vanguarda ligados ao construtivismo, como os poetas concretos. Com eles, Boris trabalhou traduzindo para o português os principais representantes da poesia moderna em seu país, como Khlebnikov e Maiakovski. Em seguida, Lenora criou uma instalação composta por peças construídas com elementos do jogo de pingue pongue. Os ganchos de ferro e seus parafusos, que remetiam ao universo mecânico industrial do início do século XX, eram bem adequados às referências do suprematismo russo, que influenciou as vanguardas artísticas locais.
Exposições
Ready Made in Brasil. Centro Cultural FIESP: São Paulo, 10 de outubro de 2017 a 11 de fevereiro de 2018 [October 10th, 2017, to February 11th, 2018]